Jij zal mij ’n zorg zijn

Passend onderwijs is een luxe. Voor iedere stoornis hebben we een aanpak binnen het reguliere onderwijs. Als een kind in Zuid-Afrika wordt geboren met een stoornis of handicap, gaat het heel anders. Helemaal als hij of zij ook nog arm is. Er is geen geld voor de dokter, speciale scholen zijn er haast niet en naar de gewone school kunnen ze niet. Vaak komen deze kinderen nooit het huis uit. Ouders weten veelal niet wat er met hun kind aan de hand is en ook niet hoe ze goed voor hem of haar moeten zorgen. Vaak verstoppen ze hun kind dan voor de buitenwereld, omdat ze zich schamen. De kinderen krijgen dus niet de zorg die ze juist zo nodig hebben en daardoor ontwikkelen ze zich niet zoals ze eigenlijk zouden kunnen. Soms zijn er gelukkig mensen die zich om deze kinderen bekommeren. Zo ook in Mashishimale, een van de townships rond Phalaborwa.

Ver van de stad, op een afgelegen zanderig terrein, bezaaid met troep, doornenstruiken en keien, staat slechts een klein stenen gebouwtje van vier bij vier meter. Daarin een tafel waarop het eten klaar gemaakt kan worden. Stromend water is er niet, dat wordt in flessen van huis meegenomen. Buiten slechts een grote stapel met autobanden die functioneert als beschutting voor de kookhoek en als speelmateriaal. In de schaduw van een grote boom zit een groepje verstotenen op plastic stoelen bij een verzengende temperatuur van 36 graden. Een paar vrouwen  uit het naastgelegen dorpje zorgt op vrijwillige basis voor de kinderen en volwassenen van 6 tot 64 jaar. Hun beperkingen lopen uiteen van autisme tot Syndroom van Down en persoonlijkheid stoornissen. Van het overgrote deel is onbekend wat ze hebben. Hier wordt ze een veilige plaats, en via een hulporganisatie, voedsel geboden. Dagelijks een portie maismeelpap, verrijkt met vitaminen. Aan activiteiten doen ze niets. Ze hangen rond, ze slapen, spelen wat met de autobanden of vervelen zich. De leidsters zijn ongeschoold, koken eten en zijn er voor ze. Ze zijn hun zorg.

Onze vrijwilligers beperken zich met hun reis in de zomer tot de kinderen van basisschool Refentse in Namakgale, daarna ligt er nog voor jaren werk bij andere scholen. Er is nog veel te doen om in Zuid-Afrika alle kinderen kans te geven op gedegen onderwijs.

Wilt u bijdragen aan ons project, stort dan uw gift op rekening NL51 RABO 0316 9111 35 tnv St ProCon inzake Zuid-Afrika project. Op de scholen en op het stafbureau ligt het projectplan ter inzage.